Eklenme tarihi 17 Şubat 2020

Cacabey, Galileo’dan Önce Yıldızlar Arası Uzaklığı Ölçtü

Esenlerli öğrencilerle dünyada ve Türkiye’de uzay çalışmalarına dair tecrübelerini paylaşan Türksat Teftiş Kurulu Başkanlığı’ndan İdari Uzman Adnan Çelik, "Kendi özümüzdeki gücü bilmeliyiz" diyerek, Kırşehir’de, Cacabey isimli bir ilim insanının, Galileo’dan tam 337 yıl önce yıldızlar arası uzaklığı ölçtüğünü hatırlattı.

Esenler Belediyesi Kültür İşleri Müdürlüğü, İstanbul Ticaret Odası 15 Temmuz Şehitleri Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencilerine yönelik “Tecrübe Paylaşım Toplantısı” düzenledi. Dr. Kadir Topbaş Kültür Sanat Merkezi’nde gerçekleşen programda Türksat Teftiş Kurulu Başkanlığı’ndan İdari Uzman Adnan Çelik, dünyada ve Türkiye’de uydu uzay çalışmalarının tarihi üzerine öğrencilere bilgi verdi.

 

Tarihimiz Uzay Çalışması Yapan Bilim Adamlarıyla Dolu

Tarihimizin uzay çalışması yapan bilim adamlarıyla dolu olduğunu ve kendi özümüzdeki gücü bilmemiz gerektiğini söyleyen Adnan Çelik, “Yıldız gözlemleri denildiğinde Galileo’nun 1609 yılında teleskopla yaptığı astronomi çalışması konuşulur. Oysa Galileo’dan tam 337 yıl önce Kırşehir’de, Cacabey isimli bir ilim insanımız yıldızlar arası uzaklığı ölçme çalışmalarını başlatmış, sonrasında yapılacak çalışmalara kaynak teşkil edecek büyük mesafe katedilmesini sağlamıştır. Bu gün Kırşehir’deki o medreseye baktığınızda girişte gezegenleri temsil eden farklı büyüklükteki taşlarda, köşelerdeki füze kabartmalarında, iç bölümdeki zift havuzunda, yani binanın her bir köşesinde bu çalışmalardan izler görmek mümkündür. 1609 yılında Galileo yıldız gözlem çalışmasını yaparken, 1272’li yıllarda Cacabey çoktan bu çalışmalara imzasını atmıştır” dedi.

 

Gençlerde Uzay Farkındalığı Oluşturmak Gerekiyor

Gençlere uzay farkındalığını oluşturacak ortamlar hazırlanması gerekiyor diyen Çelik, şu ifadeleri kullandı:

“Nasıl ki Galileo’nun torunları şimdilerde Uzay İstasyonu ile yıldız gözlemleri yapıyorsa; Cacabey, Ali Kuşçu, Uluğ Bey gibi bilim insanlarımızın torunları olarak bizler de gezegenler arası seyahatleri, uzak yıldız gözlemlerini hedeflemeli ve gerçekleştirmeliyiz. Neden Uzay? diye sorduğumuzda; bir çok mühendislik çalışması, GPS ve Coğrafi Bilgi Sistemleri, uzaydan enerji elde edilmesi, hatta uzay turizmine kadar bir çok başlık saymak mümkündür. Farkındalık oluşturmak adına, öğrencilere yerçekimsiz ortamlar oluşturarak uygulamalı ve öğrenmeyi eğlenceye dönüştürecek faaliyetler yapılması, uzaya ilginin arttırılması, ilerleyen yıllarda bir çok yan dalların gelişmesine de katkı sağlayacaktır.”

Benzer Haberler